• Gör Gladö till centrum för kretsloppsindustrin

Den cirkulära ekonomin är på uppgång och biogasanläggningen som nu byggs i Gladö är ett exempel på det. Det menar Karl Henriksson (KD), kommunalråd, som i veckan skriver om Gladös potential att bli ett centrum för kretsloppsindustrin.

Insändare i Mitti Huddinge, 21 juli 2015:

Gladö kan bli centrum för kretsloppsindustrin

Snart kommer Huddingebornas matrester att omvandlas till biogas i Gladö. Det är ett steg i rätt riktning mot ett mer hållbart samhälle. Samtidigt riskerar annat material som lämnas på återvinningen eller på andra verksamheter i området att fortsätta brännas upp, trots att de har potential att bli till nya produkter. Det har vi en chans att göra något åt.

Cirkulär ekonomi är ett koncept som är på uppgång i en allt större utsträckning. SRV Återvinnings samarbete med Scandinavian Biogas anläggning är ett exempel på det då avfall tas tillvara och återanvänds. Grundtanken är att ekonomi och ekologi binds samman med ett långsiktigt perspektiv, där produkterna antingen återanvänds eller bryts ner av naturen. Som kristdemokrat känns det mycket positivt när jag träffar bolag och företag som visar intresse för den här typen av verksamhet. Det innebär att fler vill ansluta sig och motverka slit och släng-samhället.

I samband med att Gladö industriområde utvidgas och biogasanläggningen står klar bör vi därför inte stanna där utan uppmuntra fler större och mindre företag att etablera sig. Gladö har potential att bli ett centrum för kretsloppsindustrin. Något som inte bara kommer skapa nya arbetstillfällen, det blir också en kugge i vårt arbete mot ett mer hållbart samhälle.

Karl Henriksson (KD)
    kommunalråd