• Huddinge i topp tio bland förskollärar- och lärarstudenter

Huddinge hamnar på plats 9 när förskollärar- och lärarstudenter får ranka sin mest populära arbetsgivare. Det visar en undersökning från Universums företagarbarometer, där universitets- och högskolestudenter har röstat fram sin drömarbetsgivare.
    – Ett jättebra betyg! säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd och ordförande i förskolenämnden.

Huddinge har som mål att bli en av Stockholms läns tre mest populära kommuner och satsar mycket på att vara en attraktiv arbetsgivare för sina anställda. Bland annat finns det en hög ambition att anställa bra personal inom förskola och skola och sedan en tid har man jobbat med mer verksamhetsförlagd utbildning för att bli mer attraktiv även bland studenter.

– Vi vill ge lärarstudenter en bra uppfattning om hur det är att jobba på Huddinges förskolor och skolor. Därför har vi satsat mycket på praktikplatser och ser till att studenterna får relevanta placeringar utifrån sin utbildning. Att det arbetet har gett resultat är mycket glädjande och visar att vi är på rätt spår. Studenterna börjar inse att Huddinge är en attraktiv arbetsgivare. Men vi nöjer oss inte här, utan vi ska fortsätta så att vi blir ännu bättre, säger Karl Henriksson.

Universums företagarbarometer är landets största studentundersökning. I år svarade 24 473 studenter på olika frågor om jobb och karriär och vem de ser som sin mest attraktiva arbetsgivare.