• Vuxentaxa blir aktuellt i Huddinge

Huddinge ska införa en taxa för föreningarnas vuxenverksamhet, samtidigt som nya investeringar ska gå till kommunens motionsspår, elljusspår och ridstigar. Det är resultatet efter en blocköverskridande överenskommelse mellan den styrande koalitionen och Miljöpartiet.
    – Det här är oerhört glädjande, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd.

Ett nytt beslut har fattats för nolltaxan i Huddinge. Efter konstruktiva samtal mellan den styrande koalitionen och Miljöpartiet har man nu landat i att en avgift om max 300 kronor per timme ska tas ut för föreningars vuxenverksamhet när de hyr kommunens lokaler. Dessutom ska man utreda möjligheten för ett Föreningarnas hus, en samordnande tjänst som ska erbjuda administrativ support till Huddinges föreningar.

–  Vi har lyckats nå fram till en hållbar lösning för hur vi ska finansiera kommunens kultur- och fritidsverksamhet även i framtiden. Det känns väldigt bra eftersom det kommer att frigöra utrymme att satsa mer på barn och unga. Att vi förbättrar elljusspår och ridstigar är ett bra steg i den riktningen, säger Karl Henriksson.

Från och med med 1 juli nästa år beräknas den blocköverskridande att träda i kraft. I den inkluderas också de företag som vill hyra någon av kommunens lokaler, där marknadsmässiga priser kommer att gälla. Däremot blir hyran fortsatt gratis för pensionärsföreningar.