• Huddinge planerar för Skandinaviens största köpcentrum

Mall of Scandinavia får snart svårt att göra skäl för sitt namn. När planerna för Kungens kurva står klara kommer 118 000 kvadratmeter detaljhandel att erbjudas, och blir då 30 procent större än köpcentret i Solna.
    – Inom några år finns Nordens största köpcentrum i Huddinge, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd.

Som vi tidigare har skrivit om planerar Ikea att bygga ett nytt varuhus som ska kopplas ihop med Kungens kurva Shoppingcenter. Genom ett intentionsavtal har därför 40 000 kvadratmeter mellan det nuvarande varuhuset ända bort till busshållplatsen vid Heron city tilldelats företaget för att idén ska bli till verklighet. Det fattade kommunstyrelsen beslut om på onsdagen.

– Det är spännande vilka planer som finns för Kungens Kurva just nu. Ett helt nytt Ikea-varuhus och ett dubbelt så stort köpcenter som i dag kommer att växa fram. Det kommer inte bara att öka attraktiviteten för området utan också skapa många nya arbetstillfällen. Samtidigt pågår förhandlingen om Spårväg Syd och planerna för tusentals nya bostäder och nya torg. Det vi ser är en ny stadsmiljö som håller på att växa fram, säger Karl Henriksson.

I intentionsavtalet, som väntas bli godkänt av kommunfullmäktige 10 oktober, ingår det även att Ikea ska finansiera Spårväg Syd med 22 miljoner kronor samt bistå kommunen med 100 miljoner kronor för utbyggnaden av nya gator.