• Huddinge säljer bostäder som saknar strategisk betydelse

Som vi har berättat om tidigare planerar kommunen att sälja av bostäder som idag inte anses vara av strategisk betydelse. Efter en utredning föreslås därför att 18 fastigheter i form av villor, fritidshus och lokaler ska säljas i en första etapp.
    – Det kommer att finnas en möjlighet att köpa sin bostad för de hyresgäster som vill, berättar Karl Henriksson (KD), kommunalråd.

Huddinge kommun hyr idag ut 75 bostäder och lokaler runt om i kommunen. Sedan ett år tillbaka har en inventering gjorts för att få fram ett underlag om vilka objekt som är värda att behålla och vilka som på sikt inte längre är intressanta. På onsdagen togs ärendet upp i kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott och ska under hösten godkännas av kommunstyrelsen.

– För de fastigheter som nu ska säljas finns det inga planer att bygga nytt på och de har inte heller någon annan strategisk betydelse. Därför är det bättre att sälja dem och låta de som bor där äga sin egen bostad, säger Karl Henriksson.

I försäljningen är det nio permanentbostäder, fem fritidshus och fyra verksamhetslokaler som ingår. Av de nio permanentbostäderna står i dag två tomma. Bostäderna kommer i första hand att erbjudas till hyresgästerna till marknadsmässigt pris. Om hyresgästen inte skulle vilja eller ha möjlighet att köpa bostaden ska en ersättningsbostad erbjudas av Huge Fastigheter.