• Huddinge utökar hjälpen till ensamkommande flyktingbarn

Under 2016 ska Huddinge kommun erbjuda boendeplats för 363 ensamkommande flyktingbarn. Det fattade kommunstyrelsen beslut om på onsdagen.
    – Det är viktigt att vi som kommun fortsätter att ta ansvar, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd.

Huddinge kommer att sluta ett nytt avtal med Migrationsverket angående ensamkommande flyktingbarn. Anledningen är den rådande flyktingsituationen där fler åtgärder krävs än man tidigare beräknat, och den tidigare överenskommelse som Huddinge har haft med myndigheten, 41 platser, inte räcker till.

– Det kommer bli ett tufft år för oss att bereda fler platser, men det är nödvändigt för att de barn som kommer hit ska få ett bra mottagande, säger Karl Henriksson.

Överenskommelsen innebär att Huddinge stegvis ska öka antalet boendeplatser för ensamkommande flyktingbarn. Från att avtalet börjar gälla den 1 mars kommer man ha möjlighet att hitta nya platser till den 1 maj för att sedan ha ordnat med alla platser den 1 oktober. I den nya överenskommelsen kan barn som togs emot under förra året räknas in, som högst 216 barn.

Ett slutgiltigt beslut om den nya överenskommelsen fattas av kommunfullmäktige den 8 februari.