• Hundratals skolplatser förbereds i Segeltorp

Vid kommunstyrelsens senaste sammanträde fattades beslut om att en detaljplan ska tas fram för Långsjöskolan i Segeltorp.
    – Förhoppningen är att den står klar till 2020, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd.

Den efterlängtade men omdiskuterade Långsjöskolan kommer ett steg närmre verkligheten. Kommunstyrelsens förvaltning har nu fått i uppdrag av kommunstyrelsen att ta fram en detaljplan för området. Till hösten väntas samråd med grannar och andra berörda för att få en så bred uppslutning som möjligt, för att detaljplanen till slut kan godkännas av kommunfullmäktige.

– Det finns ett stort behov av fler skolplatser i Segeltorp. Med 420 nya skolplatser i Kråkvik kommer fler elever att gå i skolan på promenadavstånd från hemmet, säger Karl Henriksson.

En av de frågor som oroar närboende är trafiksituationen. För att reducera biltrafiken på villagatorna närmast den nya skolan planerar kommunen en avlämningsplats i anslutning till genomfartsvägen Häradsvägen samtidigt som man fortsätter arbetet med Säkra skolvägar.

– På flera skolor runt om i Huddinge har biltrafiken minskat kraftigt efter att man har informerat föräldrar om riskerna, man har anordnat så kallade vandrade skolbussar med föräldrar som turas om att gå med barnen till skolan, men man också satsat på avlämningsplatser en bit från skolorna. Det finns olika verktyg för att underlätta trafiksituationen, vilket är bra för både boende och elever, säger Karl Henriksson.

En viktig grundtanke i planeringen av den nya skolan är att de befintliga förskolorna Lövsångaren och Trädgårdssångaren ska kunna vara kvar, men i den nya detaljplanen ska det också vara möjligt att i framtiden bygga samman förskolorna med den nya Långsjöskolan.

– Som förskolenämndens ordförande känns det väldigt bra att vi har hittat ett huvudalternativ där förskolorna kan vara kvar. Vi vill inte riva fungerande förskolor, säger Karl Henriksson.

Planen är att den nya Långsjöskolan ska byggas i kommunal regi eller av det kommunala fastighetsbolaget Huge Fastigheter.