• Industrilokal omvandlas till förskola i centrala Huddinge

En ny förskola öppnar i centrala Huddinge i början av februari. Det fattade förskolenämnden beslut om i slutet av förra veckan.
    – Förskolan är en viktig pusselbit i arbetet med att möta behovet av förskoleplatser, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd och ordförande i förskolenämnden.

Det är Famnen förskolor som ska öppna sin förskoleverksamhet, Kosmos, i centrala delen av Huddinge. Med Reggio Emilia-inspirerad pedagogik kommer förskolan att ta emot 45 barn i åldrarna 1-5 år.

– Det här är ett välbehövligt tillskott bland våra förskolor i Huddinge. Vi är en snabbväxande kommun och har en ung befolkning där efterfrågan på förskoleplatser hela tiden ökar. Då är det viktigt att så många som möjligt är med och bidrar för att vi ska klara av den utmaningen, säger Karl Henriksson.

Förskolans lokaler är en tidigare industrilokal, men kommer fram till starten att byggas om och anpassas för förskoleverksamhet.

Famnen förskolor bedriver sedan tidigare förskoleverksamhet i Hässelby, Spånga och Bromma.