• Klart för nya husbyggen i Vistaberg

Planerna på att bygga ut Vistabergsområdet fortsätter. På måndagen beslutade kommunfullmäktige att bygga 70 nya småhus längs med Vistavägen som ännu ett steg i förtätningen av området.

Vistaberg är ett attraktivt område som kommunen sedan länge håller på att utveckla. Begreppet ”Trädgårdsstaden” kom till redan för tio år sedan då att man såg en potential för en småskalig och tät bebyggelse i den nya stadsdelen.

– Det känns jättebra med utvecklingen av Vistaberg. Vi har ett stort behov av bostäder och Vistaberg har ett attraktivt läge eftersom det är nära till både stadsliv och natur, säger Tomas Hansson (KD), kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Han syftar på dess omgivning som har ett rikt natur- och djurliv då bland annat marken som nu ska exploateras består av åker och betesmark för hästar. Att de som flyttar in även får cykelavstånd till Huddinge centrum och nära till kollektivtrafiken förstärker Huddinges karaktär som innebär en närhet till både stadsliv och landsbygd.

– Vi vill bevara det behov som många Huddingebor känner – att bo nära naturen samtidigt som stadslivet finns bakom knuten. Vi tycker också att det är viktigt att Vistaberg blir en stadsdel med egen särprägel och identitet. Utöver bostäderna kommer vi därför att bygga en lekpark där vi kommer hämta inspiration från miljön runt omkring, säger Tomas Hansson.

De nya husen som ska byggas kommer att variera i form och färg då både radhus, parhus och villor finns med i detaljplanen. För att underlätta för de boende kommer kommunen även att bygga ut lokala gator samt förbereda för en för- och grundskola eftersom det finns planer på att området ska utvecklas ytterligare.