• Ljusceremoni i Vårby gård

Förra söndagen avled en 63-årig Vårbybo av skadorna efter att en handgranat detonerat i centrala Vårby gård. Igår, lördag hölls en ljusceremoni till hans minne på torget utanför Vårby gårds centrum. Kristdemokraternas kommunalråd Karl Henriksson var en av deltagarna.

– Det som hände i Vårby var en fruktansvärd tragedi som visar att det ökade våldet bland kriminella kan drabba vem som helst. Daniel var en oskyldig förbipasserande. Nu är han död och våra tankar går till hans familj och vänner.

När Kristdemokraterna i Huddinge gjorde ett studiebesök på Södertörnspolisens huvudkontor i Flemingsberg för någon månad sedan pekade kommunpolisen på den ökande förekomsten av handgranater som ett nytt stort problem.

– Det är en uppenbart att vi måste få stopp på inflödet av illegala vapen och inte minst det stora antalet handgranater som finns i omlopp idag. Det här är ett nationellt problem som jag tycker att regeringen och rättsvårdande myndigheter måste ta på allvar. Polisen måste få de resurser och den kompetens som behövs för att få stopp på spridningen. Daniel i Vårby var ett offer men han riskerar att följas av många fler ifall inte regeringen agerar, konstaterar Karl Henriksson.