• Ny dagvattenstrategi gör Huddinges sjöar bättre

Kommunfullmäktige i Huddinge fattade den 4 mars beslut om en ny dagvattenstrategi. Dagvatten är regn- och smältvatten som rinner på hårdgjorda ytor, i diken och genom ledningar vidare ut i sjöar och vattendrag. För att minska övergödningen och spridning av föroreningar nedströms är det viktigt att dagvattnet minimeras, renas och att effekterna av höga flöden vid kraftiga regn minskas.

– Den nya dagvattenstrategin innebär en rejäl ambitionshöjning för dagvattenhanteringen i Huddinge. Det behövs om vi ska nå de tuffa krav som följer av EU:s vattendirektiv. Extra viktigt är det att sätta in åtgärder i Trehörningens och Orlångens avrinningsområden, eftersom de påverkar alla sjöar och vattendrag nedströms hela vägen till Östersjön, säger Tomas Hansson (KD), kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor.

– Med den nya dagvattenstrategin kommer vi kunna ställa tuffare krav på hanteringen i alla byggprojekt, vilket till exempel kan ge fler så kallade ”gröna tak” med levande växter. Vi kommer också kunna använda dagvattnet på ett bättre sätt, till exempel genom att skapa dammar och bäckar i olika parker i kommunen, säger Tomas Hansson.