• Ny friskola byggs i Västra Länna

Nu tar ytterligare en fristående skola plats i Huddinge. Från och med augusti 2016 beräknas 100 grundskoleelever samt cirka 350 förskoleelever att kunna börja i Pysslingens för- och grundskola i Västra Länna. En idé som Kristdemokraterna hade redan 2010 då man i sitt valmanifest uppmärksammade behovet av en friskola i Östra Huddinge.

Det var i måndags som Kommunstyrelsen klubbade igenom förslaget om att Västra Länna ska få sin första fristående grundskola. Som en del av projektet att omvandla det nuvarande fritidsområdet till permanentbostäder satsar kommunen också på att bygga ut den kommunala servicen.

– Vi har länge sett behovet av en fristående grundskola i den här delen av kommunen samtidigt som efterfrågan på skolplatser har ökat. Vi menar att det är viktigt att kunna erbjuda alternativ och här såg vi en god potential, säger Tomas Hansson (KD), kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

För- och grundskolan kommer att placeras drygt en kilometer söder om Skogås centrum och byggstart planeras från och med april nästa år.

Det slutgiltiga beslutet om ärendet avgörs i kommunfullmäktige den 8 december.