• Ny strategi ska skapa attraktiv stadskärna i Flemingsberg

Det finns en vision att Flemingsberg ska utvecklas till en attraktiv stadsdel, en regional kärna i södra Stockholm – något som Karl Henriksson (KD), kommunalråd, tidigare har skrivit om. För att uppnå den ambitionen väljer kommunen nu att ta fram ett program för området.
    – Flemingsberg ska bli en levande stadskärna dygnet runt, säger Karl Henriksson.

I dag är Flemingsberg ett av Stockholmsregionens viktigaste centrum för vård, forskning, utbildning och rättsväsende. Inom kort kommer två nya högskolor att etablera sig förutom de tre – Södertörns högskola, Karolinska institutet och Kungliga Tekniska Högskolan – som redan har verksamhet där. En mängd nya bostäder byggs och ett nytt resecentrum kommer allt närmare verkligheten. Allt detta skapar nya förutsättningar för ytterligare etableringar där både handel, kulturliv och restauranger ingår. Därför ska kommunen tag fram en strategi, ett program för utveckling av en ny central stadskärna i Flemingsberg, beslutade kommunstyrelsen på onsdagen.

– Med det här programmet kommer vi att kunna skapa en gemensam vision för Flemingsberg. Bland annat ska både boende och verksamma i området få komma in med synpunkter så att vi får ett så brett underlag som möjligt. Det kommer att ge oss en fingervisning om vilka funktioner vi vill ha och vilka satsningar vi vill se i Flemingsberg, säger Karl Henriksson.

Att Flemingsberg ska få ett nytt kommersiellt centrum med olika typer av butiker och restauranger står dock klart. Kommunen vill även prioritera kopplingen till naturområden samtidigt som man ska skapa olika typer av mötesplatser. Den nya stadskärnan ska också vara navet för ny infrastruktur, där bland annat Spårväg syd räknas in.

– Vår ambition är att binda samman Flemingsbergs olika delar och skapa ett område fyllt av olika aktiviteter, både dagtid och kvällstid. Restauranger, biografer, sport och kultur ska förhoppningsvis göra att Flemingsberg varken känns som en sovstad eller som ett arbetsplatsområde som slumrar in efter kontorstid utan som en levande citykärna. Folkliv innebär inte bara en större trygghet för de boende, det gör också att Flemingsberg blir attraktivt att besöka oavsett tid på dygnet, säger Karl Henriksson.