• Länna får nya förskoleplatser

Förskolan Blåbärsstället i Länna ska få två nya avdelningar. Det fattade kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott beslut om på onsdagen.
    – I Länna byggs det väldigt mycket bostäder och då är det viktigt att vi får fram förskoleplatser, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd och ordförande i förskolenämnden.

Turako skolfastighet 6 AB som idag hyr förskoletomten av Huddinge kommun vill expandera. 30 nya förskoleplatser planeras och Pysslingen förskolor, som bedriver verksamheten, kommer att få plats med totalt 150 barn.

– Det känns jättebra att området får fler förskoleplatser eftersom efterfrågan är stor i Länna. Därför behöver vi arbeta från olika håll så att invånarnas önskemål kan tillgodoses. Utöver de här platserna planerar vi också för en kommunal förskola i området. Vår ambition är att den står klar till 2019, säger Karl Henriksson.

Enligt avtalet kommer Turako att köpa marken, med kravet att bygga ut avdelningarna inom två år. Annars kommer kommunen att häva avtalet och ta tillbaka marken.

– Vi vill vara tydliga med varför vi säljer. Det behövs nya förskoleplatser och då vill vi ha det klart så snart som möjligt, säger Karl Henriksson.