• Nya krav ska förbättra Huddinges badplatser

Inspirerade av Huddinges park- och lekplatsprogram, som tagits fram på kristdemokratiskt initiativ, har Huddinge nu även tagit fram ett badplatsprogram.
    – Huddinges sjöar och badplatser är viktiga faktorer som bidrar till att höja livskvalitén. Det finns många fina badplatser i kommunen men när programmet genomförs blir det en ny och högre standard, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd.

På onsdagen fattade kommunstyrelsen beslut om nya kriterier som ska gälla för Huddinges badstränder. Badplatsprogrammet, som också ska godkännas av kommunfullmäktige, omfattar tolv befintliga eller tillkommande kommunala badplatser, som är indelade i tre nivåer med olika krav.

– Ett viktigt steg i det här arbetet har varit att få till en jämnare kvalitet över hela kommunen. Det ska vara säkert och tryggt att vistas på badplatserna oavsett var man bor eller vilken man väljer att besöka, berättar Karl Henriksson.

Därför har kommunen satt en lägstanivå som alla badplatser ska uppfylla. Bland annat ska det finnas en livboj, bänkar, informationsskyltar och cykelställ, men även soptunnor för både vanliga sopor och för engångsgrillar. Utöver det finns det ytterligare kriterier för badplatser som kan ta emot fler besökare, så kallade lokalbad. Det innebär att badplatserna ska utrustas med brygga, toalett, parkering och sandstrand. Vid de största badplatserna, kommunbad, ska det även finnas en kiosk och tillgång till dricksvatten.

– För att Huddinge ska bli en av Stockholms läns mest attraktiva kommuner behöver vi skapa miljöer där människor vill mötas och umgås. Då spelar badplatserna en viktig roll. Därför känns det också roligt att flera av badplatserna också kommer att anpassas för personer med funktionshinder, säger Karl Henriksson.