• Nya riktlinjer tydliggör ansvar inom äldrevården

Huddinge har antagit en ny överenskommelse som ska säkra en god vård och omsorg för äldre. Överenskommelsen är en rekommendation från Kommunförbundet Stockholms län (KSL) och innebär ett ansvarsförtydligande mellan kommun och landsting.
    – När den äldre vet var man ska vända sig i olika frågor blir behovet tillgodosett mycket fortare. Därför är den här överenskommelsen viktig, säger Stephanie Hansson (KD), vice ordförande i äldreomsorgsnämnden.

När den enskilde brukaren behöver vård som inkluderar både kommunens och Stockholms läns landstings verksamheter finns risken att ansvaret ibland faller mellan stolarna. Det är en otrygghetsfaktor och riskerar att försämra vården för Huddinges äldre. Därför vill kommunen utöka den redan befintliga samverkan med landstinget och att gränsen för vem som ansvarar för vad blir mer tydlig.

– Det här handlar om att ge den enskilde den bästa möjliga vården. Det ska inte falla på missförstånd om vem som är huvudman utan det ska vara klart redan från början. Den äldre ska känna sig trygg och för att vi ska lyckas krävs det tydligare riktlinjer, säger Stephanie Hansson.

I dag finns det redan tre samverkansavtal mellan Huddinge och landstinget angående vården för äldre, men erfarenheter visar att en övergripande överenskommelse underlättar samarbetet och ökar chanserna att det hålls. Utöver de tidigare tre avtalen har också två nya områden lagts till. Totalt är det fem olika delar:
    • Samverkan mellan läkarorganisation/läkare och kommunfinansierad hälso- och sjukvårdsorganisation/personal i särskilt boende
    • Samverkan för individuell nutritionsbehandling i särskilt boende för äldre
    • God läkemedelsanvändning för äldre – gemensam målbild
    • Kostnadsfördelning för medicintekniska produkter i särskilt boende
    • Kostnadsfördelning av läkemedel och läkemedelsnära produkter i särskilt boende för äldre

I överenskommelsen finns även två tilläggöverenskommelser med; att förebygga missbruk och beroende hos äldre samt samverkan kring äldre med psykisk sjukdom och funktionsnedsättning. Överenskommelsen godkändes av äldreomsorgsnämnden i förra veckan och är även godkänd av landstinget, som fattade beslut i frågan strax innan årsskiftet.