• Nya student- och forskarbostäder i Flemingsberg

Flemingsberg ska få 450 nya student- och forskarbostäder utmed Alfred Nobels Allé i direkt anslutning till universitetsområdet. Det beslutade kommunfullmäktige i måndags. Med i planeringen finns också allmänna anläggningar som ska skapa anslutning till både Alfred Nobels allé och till den kommande nya trafikplatsen vid Huddingevägen.

– Bostäderna byggs i ett mycket attraktivt läge och blir ett välkommet tillskott för studenter vid universitet och högskolor liksom för forskare som är verksamma i området. Med nya studentbostäder stärker vi högskolornas konkurrenskraft och gör Huddinge mer attraktivt som studieort. Jag är mycket glad att det här projektet nu kommer igång, säger Tomas Hansson (KD), kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Bostadshusen byggs med varierande höjd i fem till nio våningar och byggstarten är planerad till i början av 2015. Akademiska Hus som idag äger fastigheten har för avsikt att överlåta exploateringsområdet till bostadsföretaget ByggVesta.