• Nytt bostadsprojekt i Skogås fördubblar antalet förskoleplatser

Arbetet med att förtäta i södra delen av centrala Skogås fortsätter. På onsdagen fattade kommunstyrelsen beslut om att ta fram en detaljplan för bostadsområdet intill Sjötorpsparken.
    – Vi räknar med att området får upp till 250 bostäder, både lägenheter och radhus, i ett väldigt bra läge nära Skogås centrum och pendeltågsstationen. Samtidigt ska förskolan Svalan få dubbelt så många avdelningar som i dag, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd och ordförande i förskolenämnden.

Vid kommunstyrelsens sammanträde i onsdags klubbades planprogrammet för området. Nu är det dags att ta fram en detaljplan.  Blandad bebyggelse är utgångspunkten samt en utökning av förskoleplatser i området.

– Det känns jättebra att antalet förskoleplatser kommer att fördubblas när vi bygger nytt. Behovet av förskoleplatser växer i Skogås och därför är det viktigt att vi hittar hållbara och fungerande lösningar. Dessutom känns det roligt att förskolebarnen kommer att ha nära till Sjötorpsparken, som ju samtidigt ska utvecklas till ett mer attraktivt parkområde, säger Karl Henriksson.

De nya bostäderna planeras att bli en länk mellan Skogås centrum och Länna. Därför vill kommunen också se en förlängning av gång- och cykelvägen som går längs den västra sidan av planområdet.