• Nytt kommunhus i Huddinge?

Ska Huddinge bygga ett nytt kommunhus? Den frågan var uppe på dagordningen när kommunstyrelsen i måndags hade sitt sista sammanträde för året. Idag finns huvuddelen av kommunens administration uppdelad i tre byggnader. I kommunhuset på Kommunalvägen sitter kommunstyrelsens förvaltning och kultur- och fritidsförvaltningen, i tekniska nämndhuset i Storängens industriområde sitter miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen, medan barn- och utbildningsförvaltningen och social- och äldreomsorgsförvaltningen har huvuddelen av sin administration i höghuset på Gymnasietorget.

– Det finns flera skäl att investera i ett nytt kommunhus. Ett är att det är litet opraktiskt att ha administrationen utspridd på många olika ställen och det finns säkert en rationaliseringspotential om man samlokaliserar. Ett annat skäl till att vi undersöker möjligheten att bygga ett nytt kommunhus är att dagens lokaler är i ganska dåligt skick och antingen behöver renoveras eller ersättas av arbetsmiljöskäl, säger Kristdemokraternas kommunalråd Tomas Hansson.

Den utredning som gjorts förordar ett helt nytt kommunhus. Kommunstyrelsen fattade beslut om att utgångspunkten för det fortsatta utredningsarbetet ska vara att ett nytt kommunhus lokaliseras till kvarteret Paradiset i Huddinge centrum. Nuvarande Paradisgaraget behöver byggas om och Huge Fastigheter har genomfört en arkitekttävling för hur bland annat kontor ska kunna inrymmas där.

– Huddinge centrum är onekligen en bra lokalisering ur kommunikationssynpunkt. Men det är många pusselbitar som måste komma på plats för att det ska bli ett nytt kommunhus, konstaterar Tomas Hansson.

En avgörande faktor är förstås ekonomin. Det handlar både om att hålla nere kostnaderna för de nya lokalerna till exempel genom flexibla, yteffektiva lösningar och om att hitta lämpliga användningsområden för befintliga fastigheter. Flera av fastigheterna kan komma att rivas och ersättas med bostäder eller skolbyggnader. Den ursprungliga delen av dagens kommunhus ska dock bevaras, eftersom det bedöms vara en kulturhistoriskt viktig byggnad.