• Palissadparken i Segeltorp invigd

På torsdagen var det invigning av Palissadparken i Segeltorp. Med djur som har tagit form genom olika träskulpturer och färgglada detaljer är tanken att tilltala både små och stora barn samt tillgängliggöra lekparken för personer med fysiska funktionshinder.

– Det känns jättebra att Huddinge rustar upp sina lekparker. Barn behöver få utrymme för sin leklust och kreativitet och då behövs det lekplatser som inspirerar. Som kristdemokrat känns det extra roligt eftersom det var på vårt initiativ som kommunen började se över sina parker och lekplatser. Får vi en trivsammare utemiljö ökar det också tryggheten, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd.

Palissadparken byggdes efter att Kurirparken, som från början skulle rustas upp, fick ge plats för förskolan Väktaren. För att Segeltorp inte skulle få ett lekpark mindre valde man att bygga en ny park, som nu bland annat kan erbjuda en mindre fotbollsplan, en kompisgunga, en hängmatta och ett djungelhus. Vill de vuxna inte vara med och leka finns det möjlighet att sitta på bänkarna eller vid de två bänkborden.