• Planering i tid ska ge fler förskoleplatser i Vistaberg

Kommunen utreder möjligheten att bygga ännu en förskola/skola i Vistaberg i samband med att nya bostäder byggs i området.
    – Vi måste lära oss av våra misstag och planera för förskolor i ett tidigt skede, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd och ordförande i förskolenämnden.

Att det i dag råder brist på förskoleplatser i Huddinge är enligt Karl Henriksson en konsekvens på en för dålig planering när det har byggts nytt eller gjorts förtätningar. Därför är det klar förbättring att en tomt avsätts för förskola/skola redan i första stadiet av planeringen av Vistabergs nya bostadsområde Vista Skogshöjd.

– Kristdemokraterna har identifierat det här problemet redan tidigare och har arbetat mycket för att den kommunala servicen ska byggas i takt med nya bostäder. Det här måste vara en princip som ska gälla fortsättningsvis för alla bostadsprojekt. Det är en oerhörd viktig pusselbit för att ett växande Huddinge ska få den goda service som vi vill kunna ge våra invånare, säger Karl Henriksson.

Bland de 300-400 bostäder som planeras i Vista Skogshöjd kommer både hyreslägenheter och bostadsrätter att byggas. För Kristdemokraterna är det en ambition att det ska finnas en blandad bostadsbebyggelse med olika typer av bostäder i alla delar av kommunen.