• Positiva siffror för förskolan i Huddinge

Pressmeddelande 2018-04-26
    Färsk statistik från Skolverket visar på att Huddinges förskolor blir bättre. Andelen förskollärare ökar och barngruppernas storlek minskar.

– Det är glädjande att vi för tredje året i rad kan se att barngruppernas storlek minskar i de kommunala förskolorna. Jag är glad att vi också kan se att andelen utbildade förskollärare ökar. Båda barngruppernas storlek och andelen förskollärare är utmaningar som vi kommer att behöva fortsätta jobba med för de bidrar förstås till barnens trygghet och kvaliteten i det pedagogiska arbetet, säger Karl Henriksson (KD), förskolenämndens ordförande i Huddinge.

Även personaltätheten i Huddinges kommunala förskolor ökar och Huddinge ligger därmed över genomsnittet i Stockholms län för första gången.

– Det som har skett är att antalet barn per personal har minskat hos oss, inte att den har ökat i resten av länet. Vi ska fortsätta jobba för att Huddinges kommunala förskolor blir attraktiva arbetsplatser för förskollärare och barnskötare. Våra kompetenta medarbetare är nyckeln till en god förskola för barnen, konstaterar Karl Henriksson.

För mer information:

Karl Henriksson (KD)                                                 Johanna Patricius (KD)
    Kommunalråd och förskolenämndens ordförande       Politisk sekreterare
    08 – 535 313 51                                                                     08 – 535 301 69
    karl.henriksson@huddinge.se                                          johanna.patricius@huddinge.se