• Säkra förbifart Stockholm

En röst på Kristdemokraterna och Alliansen säkrar byggandet av Förbifart Stockholm. Vid ett maktskifte riskerar projektet att stoppas.

På tisdagen (19/8) togs första spadtaget för Förbifart Stockholm i Sollentuna. Det är en ny sträckning av E4:an väster om Stockholm som binder samman länets södra och norra delar. Den kommer även att avlasta Essingeleden och innerstaden samt minska känsligheten för störningar i Stockholmstrafiken.

Om Förbifarten blir verklighet kommer den samtidigt att underlätta för byggandet av nya bostäder samt att nya jobb kan tillkomma. Alliansen anser att Förbifart Stockholm är en viktig länk i ett snabbt växande Stockholm.

– Förbifart Stockholm är helt avgörande för regionens tillväxt, utveckling och konkurrenskraft. Nuvarande trafikinfarkt på Essingeleden är ohållbar redan idag och en fortsatt snabb inflyttning i regionen måste mötas med infrastruktur som fungerar, säger Kristdemokraternas kommunalråd Tomas Hansson.

Vid ett maktskifte finns risken att detta projekt stoppas.

– Socialdemokraterna som idag säger ja till Förbifart Stockholm vill styra tillsammans med Miljöpartiet som tydligt säger nej till förbifarten. Risken är att en röst på Socialdemokraterna kan leda till ett stopp av projektet i den kohandel som tar vid efter valet. En röst på Kristdemokraterna och Alliansen är däremot alltid en röst för Förbifart Stockholm, konstaterar Tomas Hansson.