• Skattesänkning beslutad i Huddinge

Efter flera timmars intensiv debatt beslutade kommunfullmäktige i Huddinge den 9 december att sänka kommunalskatten med 10 öre per intjänad 100-lapp. Skattesatsen sänks därmed från 19:95 till 19:85.

– Huddinge är fortfarande en kommun med mycket hög kommunalskatt i jämförelse med övriga kommuner i Stockholms län, men det här är ett litet steg i rätt riktning. Sedan vi fick makten i valet 2006 har vi nu sänkt skatten tre gånger och gått från att ha högst skatt i länet till att ha en skattesats strax under genomsnittet på Södertörn, säger Kristdemokraternas kommunalråd Tomas Hansson i en kommentar.

Kommunen ligger dock fortfarande långt över genomsnittet i länet och avståndet till grannkommunen Stockholm är ännu större. Bor man i Vårberg istället för i Vårby gård, Hagsätra istället för Stuvsta eller Farsta strand istället för Trångsund får man på en normallön 5 000-10 000 kr mer kvar efter skatt per år.

– Det är inte rimligt. Därför måste vi fortsätta sänka skatten. Vår första prioritering är självklart en välfungerande kommunal verksamhet, och vi har under den här mandatperioden satsat sex gånger så mycket på kvalitetsförstärkningar inom välfärden som på att sänka skatten. Men vill vi att Huddinge ska vara en attraktiv kommun att bo i även för dem som jobbar, måste vi våga sänka kommunalskatten. Därför är jag väldigt glad över kommunfullmäktiges beslut, berättar Tomas Hansson.