• Ständigt på väg i Vårbyparken

Som en del av det kristdemokratiska initiativet att rusta upp Huddinges parker och lekplatser var det i helgen Vårbyparkens tur att visa upp sitt nya utseende.
    – Det var roligt att se hur parken snabbt blev populär bland barnen, berättar Karl Henriksson (KD), kommunalråd.

Hängmattor och stora sandytor blandas med streetbasket och pingisbord. Att bli upptäcksresande är lätt när man besöker den nyrenoverade Vårbyparken. Platser som New York och Copacabana ligger till grund som inspiration men också naturmiljöer som Sahara och Amazonas. Under lördagen blev det uppenbart att parkens nya tema, ”resan är målet”, uppskattades av besökarna.

– Det är roligt att se resultatet av våra satsningar. För oss kristdemokrater är det viktigt att vi gör de här investeringarna på lekplatserna i kommunen för att ge barn spännande platser att leka på. Det stimulerar deras fantasi och utveckling, säger Karl Henriksson.

Vårbyparken är en av kommunens sex planerade temalekplatser i kommunen och blev den andra, efter Lötparken i Skogås, att invigas. Övriga temalekplatser som planeras är: Tranparken i Segeltorp, Kästadalsparken i Flemingsberg, Rosendalsparken i Fullersta och lekplatsen i närheten av Stortorps äldrecentrum.