• Startskott för stadsdel Kungens kurva

Från och med år 2021 kan Kungens kurva utökas med 10 000 nya invånare. Mellan Gömmarens naturreservat, Ikea och Heron city planerar nämligen KF Fastigheter att bygga tusentals nya bostäder.
    – Det känns väldigt spännande att Kungens kurva äntligen får bli en levande stadsdel, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd.

På måndagen stod det klart att KF Fastigheter ska pröva om bolaget ska bygga nya bostäder i Kungens kurva. Genom ett intentionsavtal med Huddinge kommun beräknar man för 4 200 nya bostäder i området, något som väntas bli godkänt av kommunfullmäktige den 13 februari.

– Det vi ser här är startskottet efter år av planering för hur vi ska utveckla Kungens kurva. Med nya förskolor, skolor, hållplatser för Spårväg syd och närhet till naturen har Kungens kurva förutsättning att bli en väldigt attraktiv kommundel, särskilt nu när vi kommer få en galleria större än Mall of Scandinavia. Därför är det så viktigt att vi nu får planeringen rätt så att vi bygger attraktiva stadsmiljöer, inte nya miljonprogramsområden, säger Karl Henriksson.

Under 2017 kommer ett planprogram att färdigställas för Kungens kurva. Därefter kommer exploateringsområdet på 155 000 kvadratmeter att delas upp i olika etapper och arbetet påbörjas med detaljplanerna. Inflyttning i den första etappen beräknas ske 2021.