• Tryggare vård i hemmet med nytt förslag

En sammanhållen vård och en klarhet i vem som bär ansvaret. Nyligen fattade hälso- och sjukvårdsnämnden i Stockholms läns landsting beslut om att hemsjukvården ska bli en kommunal verksamhet, i stället för att styras i landstingets regi.
    – Äntligen! Det här kommer att underlätta vardagen för både brukare och personal, säger Stephanie Hansson (KD), 1:e vice ordförande i äldreomsorgsnämnden.

Frågan om hemsjukvård för äldre och personer med särskilda behov var redan under förra mandatperioden uppe för diskussion mellan landstinget och länets kommuner, men då lyckades man inte nå en överenskommelse och förhandlingen gick på grund. Nu har diskussionen om hemsjukvård återupptagits efter ett beslut hos landstingets hälso- och sjukvårdsnämnd med förhoppningen att nå ett nytt resultat.

– Det känns jättebra att hemsjukvården finns med på dagordningen igen. För oss i Huddinge har vi ibland sett vilka missförstånd som kan uppstå mellan landstingets och kommunens personal om vem som ska ansvara för vilken arbetsuppgift. Det skapar inget annat än förvirring som nu blir möjlig att undvika. Skulle kommunen få en samordnande roll för hemsjukvården blir det tydligare för samtliga om vem som ska uträtta vad. Då skulle vi få en enklare struktur och kunna ge en tryggare miljö för våra brukare, säger Stephanie Hansson.

Stockholms län är sist ut i landet med att kommunalisera hemsjukvården.