• Turismen i Huddinge får stöd av SKL

Pressmeddelande 12 november 2015. Besöksindustrin i Huddinge får skjuts av Sveriges kommuner och landsting (SKL). Förbundets kongress röstade på torsdagen ja till motionen från bland andra Huddinges kristdemokratiska kommunalråd Karl Henriksson att kommuner ska få stöd i sitt arbete med besöksnäringen.

Fler jobbtillfällen och ökade intäkter i ekonomin. Sedan ett par decennier har den traditionella turismen tillsammans med mötesindustrin kommit att bli en basnäring för svensk ekonomi och är numera en bransch med stor tillväxtpotential. Bara i Stockholms län har antalet övernattningar av utländska besökare under hösten hunnit bli 1,2 miljoner, vilket är en ökning med 25 procent sedan förra året.

– Det finns ett stort internationellt intresse för Stockholmsregionen och som länets näst största kommun har Huddinge all möjlighet att få besökarnas blickar riktade till sig. Därför är det viktigt att vi satsar på våra turistmål – inte minst Kungens kurva, som är en stor besöksmagnet – men också på att skapa nya mötesplatser, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd, som är en av tre som lade fram det kristdemokratiska förslaget för SKL-kongressen.

Inom besöksnäringen är det mötesindustrin som har ökat kraftigast och Karl Henriksson ser gärna att utvecklingen av forskning, utbildning och vård i Flemingsberg också leder till fler möten, konferenser och kongresser som genererar jobb och tillväxt i kommunen. Huddinge satsar också på andra evenemang där människor får chansen att mötas. Bland annat är han positiv till nästa års ungdoms-EM i brottning, som kommer att hållas i Björkängshallen, och välkomnar fler aktörer som vill ordna olika nationella och internationella arrangemang.

– Besöksnäringen är en bransch att räkna med och spelar vi som kommun korten rätt kan den leda till många nya arbetstillfällen och en stärkt ekonomi. Dessutom får fler också möjlighet att lära känna vår kommun, säger han.

För mer information:
    Karl Henriksson (KD)