• Utmaningar kräver en samlad bostadsplanering

– Det brister i den regionala bostadsplaneringen. Tillräcklig hänsyn tas inte till infrastruktur, kollektivtrafik och den regionala utvecklingen när bostäder planeras. Det behövs en förändring, säger Tomas Hansson (KD), som är en av ledamöterna i Bostadsplaneringskommittéen.

I dag upplever mer än hälften av Sveriges kommuner att de har ett underskott av bostäder. Samtidigt är det färre än var tredje kommun som sätter upp riktlinjer för bostadsförsörjning. Det är ett problem menar Bostadsplaneringskommittéen, som på uppdrag av den förra regeringen har sett över regelverk för bostadsförsörjningen ur ett regionalt perspektiv.

– När vi har tittat på hur kommuner planerar sitt bostadsbyggande har vi sett att det brister i samverkan med de regionala projekten. Det är unikt för Sverige ur ett globalt perspektiv, berättar Tomas Hansson.

I förra veckan skrev Bostadsplaneringskommittéen en debattartikel i Dagens Industri om vilka befolkningsutmaningar Sverige står inför och hur viktigt det är med en samordnad samhällsplanering är för den fortsatta utvecklingen.

– Vi ser att det finns problem med en kommunal bostadsplanering som i flera avseenden lever sitt eget liv, frikopplad från övrig kommunal planering och utan regional samordning. Därför kommer vi före sommaren att lägga fram skarpa förslag till den nuvarande regeringen. Och förhoppningsvis håller de med oss och genomför våra förslag, säger Tomas Hansson.