• V anammar KD-politik

I Vänsterpartiets senaste nyhetsbrev som går att läsa på deras hemsida står det att de vill utreda möjligheten att binda ihop Nynäsbanan och Västra stambanan med tvärgående järnvägsförbindelse. Detta är ett förslag som Kristdemokraterna på Södertörn redan har dragit i och som vi uppmärksammade i en debattartikel i Svenska Dagbladet i december förra året. Vi vill nu passa på att gratulera Vänsterpartiet för deras kloka val att anamma en kristdemokratisk politik.

svd opinion– Det är bra att det finns fler partier som är villiga att dra i frågan. Det här är ett problem som inte minst blev aktuellt i november förra året när ett godståg spårade ur vid Stockholm södra och som skapade ett kaos i tågtrafiken i mer än en vecka efteråt, säger Tomas Hansson (KD), kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Då godstrafiken kommer att öka med rekordfart de närmaste åren och en mängd nya bostäder kommer att byggas på Södertörn vill Kristdemokraterna därför se ett järnvägsspår parallellt med den kommande tvärförbindelse Södertörn mellan Jordbro och Flemingsberg.

– En ny spårförbindelse mellan Nynäsbanan och Västra stambanan skulle skapa en högre kapacitet för godstrafiken på sträckan och samtidigt avlasta pendeltågstrafiken på Nynäsbanan och öka trafiksäkerheten, säger Tomas Hansson.