• Valfriheten ökar för Huddinges äldre

Det ska bli enklare för äldre att välja sin dagliga sysselsättning. Det anser äldreomsorgsnämnden som på tisdagen fattade beslut om att införa LOV för biståndsbedömd dagverksamhet.
    – Det här öppnar nya dörrar för den enskildes vardag, säger Stephanie Hansson (KD), 1:e vice ordförande i äldreomsorgsnämnden.

Möjligheten att själv bestämma hur man vill använda sin tid och med vem blir snart verklighet för Huddinges äldre. När LOV (Lagen om valfrihetssystem) införs inom den biståndsbedömda dagverksamheten kommer chansen att välja rätt sysselsättning att öka genom nya alternativ.

– Med ökad valfrihet får våra äldre ett större inflytande och en större makt över sina liv. Därför känns det jättebra att vi får fler utförare i kommunen så att fler kan få sina behov tillgodosedda. Ett exempel på det kan vara verksamheter som använder sig av ett annat språk än svenska. Många i kommunen har inte svenska som modersmål och att få tala sitt egna språk skulle skapa en stor trygghet för dem, säger Stephanie Hansson.

I dag erbjuder Huddinge fyra dagverksamheter med olika inriktningar, bland annat fysisk rörlighet men också aktiviteter för demenssjuka. Den biståndsbedömda dagverksamheten är till för äldre som fortfarande bor hemma men som önskar att få delta i en social gemenskap, samt är en del av stödet till anhöriga.

Beslutet om LOV för biståndsbedömd dagverksamhet kommer att beslutas i kommunfullmäktige under 2016.