• Vår syn på valresultatet i Huddinge

Tomas Hansson (KD), kommunalråd, redogör här för Kristdemokraternas uppfattning om valet i Huddinge:

Den parlamentariska situationen i Huddinge efter valet liknar situationen i riksdagen med SD som vågmästare, men med den viktiga skillnaden att i Huddinge är sittande styre större än de rödgröna. Hur ska då Huddinge styras framöver?

Ett majoritetsstyre skulle kräva att ett eller flera partier ”byter sida” och jämkar ihop sig med de som varit valets huvudmotståndare. MP som i många andra kommuner varit nyckeln i blocköverskridande koalitioner har dock i Huddinge de senaste mandatperioderna bedrivit en politik som omöjliggör det. Deras nej till viktiga utvecklingsfrågor för Huddinge som nya vägar, bostäder och arbetsplatser liksom deras kraftiga vänstergirar i frågor om friskolor, barnomsorg, företagande och valfrihet visar att skillnaderna är alltför stora. Faktum är att MP i Huddinge idag går hand i hand med vänsterpartiet och våra väljare har definitivt inte röstat för en sådan politik.

Därmed lutar det åt ett minoritetsstyre med nuvarande koalition (Allians + DP) plus att vi inlett samtal med Huddingepartiet. Det blir då en liknande situation med minoritetsstyre som vi haft i riksdagen de senaste fyra åren och sannolikt samma upplägg som Stefan Löfven skissar på för sin regeringsbildning.

För att undvika att ge SD avgörande inflytande kräver varje minoritetsstyre blocköverskridande samverkan i enskilda sakfrågor, oavsett om det är i riksdagen eller i kommunen. Det finns många sådana exempel i riksdagen den senaste mandatperioden. Jag förutsätter att socialdemokraterna  i Huddinge håller fast vid sin politik gällande viktiga utvecklingsfrågor för kommunen och att vi där också fortsättningsvis har samsyn. Likaså finns det många enskilda sakfrågor där vi bör kunna komma överens med MP och V även om skillnaderna är för stora för en koalition.