• Toppduo på Kristdemokraternas EP-lista

Foto: Kristdemokraterna

Kristdemokraterna presenterade under fredagen sina kandidater till Europaparlamentsvalet. Den 44 namn långa listan toppas av Sara Skyttedal som första namn och David Lega som andra namn.

.– Jag är glad och stolt över att kunna presentera ett stark team till Europaparlamentet, säger Sofia Damm, nomineringskommitténs ordförande.

Se presskonferens på SVT-Forum, kl.09:45.

– Det är med stor glädje som jag presenterar nomineringskommitténs förslag till toppkandidater inför Europaparlamentsvalet. Vi menar att Sara Skyttedal och David Lega utgör ett starkt team som kan öka våra mandat i parlamentet och vara bra kristdemokratiska representanter från Sverige, säger Sofia Damm, nomineringskommitténs ordförande.

– Jag är väldigt glad och tacksam för det förtroende som visats mig att toppa listan till EU-parlamentsvalet i maj. Jag har arbetat internationellt för kristdemokratiska rörelsen i 13 år och det är i den kontexten jag känner mig mest hemma. Det var kristdemokrater som grundade EU och europatanken är fundamental i den kristdemokratiska rörelsen. Om jag till slut når Europaparlamentet ska jag arbeta vidare i den andan En sann EU-vän bör skydda EU från viljan att svälla till det orimliga och istället fokusera på kärnuppgifterna. Bara så kan EU:s legitimitet stärkas, säger Sara Skyttedal.

– Jag är oerhört glad över valberedningens förtroende att stå som andranamn på EP-listan. Jag ser fram emot att få bidra till en bra EU-valrörelse för Kristdemokraterna och tillsammans med Sara Skyttedal driva den kristdemokratiska EU-agendan. Jag hoppas kunna påverka i frågor om social utsatthet och mänskliga rättigheter och arbeta för en stark, konkurrenskraftig och framtidsinriktad union med ett konstruktivt ifrågasättande av mer överstatlighet, säger David Lega.

– EU är avgörande för att vi ska kunna lösa många av vår tids svåra frågor. Vi som värnar europatanken måste därför skydda EU från EU-fientlig populism men även från dem som vill föra allt mer makt från medlemsländerna till EU-nivå. Kristdemokraternas mål är att ta två mandat i EU-valet i maj. Valberedningen presenterar idag en stark toppduo med Sara Skyttedal som första namn och David Lega som andra namn, säger Ebba Busch Thor.

Slutgiltigt beslut kring listan till Europavalet kommer att fastställas av Kristdemokraternas partifullmäktige som också kommer att anta det europapolitiska programmet.

Valberedningens förslag på kandidater till Europaparlamentet

1. Sara Skyttedal, Linköping

43. Lukas Forsberg Bernevång, Åkersberga
    44. Rolf Åbjörnsson, Täby

Mer om Sara Skyttedal:
    Sara Skyttedal, 32 år, har erfarenhet av europapolitiskt samarbete sedan 13 år tillbaka. Hon har bland annat varit företrädare för Kristdemokratiska Ungdomsförbundet (KDU), vice president för Youth of the European People’s Party (YEPP) samt som internationell sekreterare för förbundet. Idag är Skyttedal Kristdemokraternas representant i EPP:s arbetsgrupp för ekonomisk politik och sociala frågor och deltar ofta i partigruppens övriga arbetsgrupper. Under Europaparlamentsvalet 2009 och 2014 var hon kandidat för Kristdemokraterna och sedan de allmänna valen i höst är hon förste ersättare i Europaparlamentet. Hon har varit med och författat partiets nuvarande och kommande Europapolitiska program. Sedan 2016 är Skyttedal kommunalråd i Linköpings kommun där hon i höstens val var den mest kryssade kandidaten av samtliga partier. Hon har studerat nationalekonomi och statsvetenskap på Stockholms universitet. Hon har tidigare arbetat på Axess magasin, Kristdemokratiskt Internationellt Center, tankesmedjan Timbro och arbetat med säljledning och marknadsföring inom mediabranschen och kreditkortsbranschen.

Mer om David Lega:
    David Lega, 45, kommer från Göteborg där han sedan januari 2011 varit kommunalråd för Kristdemokraterna. Han sitter även i partistyrelsen och partiets verkställande utskott. David Lega har ett förflutet som simmare i världseliten. Fram till och med Paralympics i Sydney 2000 vann David Lega totalt tre VM-guld, fyra EM-guld och slog 14 världsrekord innan han beslutade sig för att avsluta sin simkarriär. Tack vare bland annat två världsrekord under spelen vid Paralympics i Atlanta fick David ta emot ”Triumph of the Human Spirit”, de paralympiska spelens Bragdguld. Parallellt med simningen, studerade han på Göteborgs universitet, vilket bland annat resulterade i en fil. Kand. i juridik och ekonomi. Så småningom påbörjade David sin karriär som föreläsare i personlig utveckling och positivt tänkande. Denna utökades senare med ämnen som entreprenörskap och ledarskap. Han har fått priser såsom Årets Talare, Framtidens Ledare och belönades som förste svensk även till The Outstanding Young Person of the World. David har alltid arbetat mycket med sitt entreprenörskap och är idag delägare eller ensam ägare till flera olika företag. David har även erfarenheter som styrelseledamot i stora internationella organisationer, såsom Internationella Paralympiska Kommittén, Unicef Sverige och Ronald McDonald Barnfond.