• Kommunalrådets veckobrev V.47

Till KD-gruppen

Vänner!

Trevligt att träffa samtliga av er igår på partidistriktets extra årsmöte och höstfest. Utöver att höstfesten är ett trevligt inslag så är den även ett bra verktyg för att knyta kontakter över kommungränserna. Under kvällen levererade Linköping kompetens i form av vårt regionråd i opposition Per Larsson samt mötespresidiet som bestod av pol.sek Tobias Westling och äldrenämndens ordförande Liselotte Fager, dock får Linköping se sig besegrade i chokladlotteriet. Vill även passa på att tacka för de varma stödet som jag upplever från er i form av uppmuntrande ord, mail och välmenande kommentarer. Tack! Nedan följer en kort summering av veckan i Stadshuset.

Nya ägardirektiv och bolagsordning för Lejonfastigheter AB
    Kommunstyrelsen gav i budget 2018 Kommunledningsförvaltningen tillsammans med tjänstemannaledningen inom berörda bolag i Stadshuskoncernen i uppdrag att ta fram förslag avseende organisering, styrning och ledning av kommunala verksamhetslokaler. Förslaget skulle ta hänsyn till kommunens utmaningar gällande befolkningstillväxt och ekonomi. Vid sammanträde med kommunfullmäktige i april 2018 redovisade Kommunledningsförvaltningen ett förslag att Lejonfastigheter får i uppgift att arbeta med lokalförsörjning, lokalanskaffning och inhyrning kopplat till nämndernas verksamhetsutveckling, uppsatta mål och demografiska förändringar. Uppgiften innebär att i samverkan med förvaltningarna utveckla och anpassa bestånden alltefter kommunens ändrade förutsättningar. I Lejonfastigheters utökade uppdrag ingår att prognostisera kommunens behov av lokaler och ta fram förslag på hur nämndernas lokalbehov kan tillgodoses, på kort och lång sikt. Nämnderna är nyttjare av lokaler och ansvarar för att en hög nyttjandegrad upprätthålls i nämndens lokaler. Nämnderna anmäler enligt förslaget sina behov till Lejonfastigheter och bär kostnaderna för nyttjade lokaler. Kommunstyrelsen ansvarar fortsatt för styrningen av strategisk lokalförsörjning och har uppsikt för att anskaffning och inhyrning sker i enlighet med fastställda principer. Målet med förändringen är att utveckla en professionell organisation och effektiv lokalförsörjningsprocess som möter lokalbehov på både kort och lång sikt. Kommunfullmäktige godkände inriktningen för organisering, styrning och ledning av kommunala verksamhetslokaler i april 2018 och gav samtidigt kommunstyrelsen i uppdrag att återkomma med förslag till reviderade ägardirektiv till Lejonfastigheter AB. Kommunledningsförvaltningen har tagit fram förslag till nytt ägardirektiv till Lejonfastigheter utifrån bolagets nya uppdrag. Förändringarna medför även behov av att revidera Lejonfastigheters bolagsordning.Ärendet medför inga ekonomiska konsekvenser.

Samarbetet med Kanton, Kina
    På grund av den turbulens som varit sedan Kina hotat kulturminister Amanda Lind (MP) efter att hon närvarat vid Svenska PEN:s utdelning av Tucholskypriset till förläggaren Gui Minhai så är det fullständigt uteslutet med fortsatta politiska kontakter. Allians för Linköping anser att det inte finns förutsättningar för ett samarbete när man hotar en svensk minister och därmed den svenska staten. Vi har därför tackat nej till att ta emot en delegation som ville äta middag med oss i veckan. Detta har varit omtalat i media och jag antar att ingen av er undgått det. Kontakta mig gärna vid frågor och funderingar gällande ärendet.

Hälsningar
    Denisé Cassel