• EU-valet 2024

Vart femte år väljer EU:s medborgare ledamöter till Europaparlamentet. Nästa val till Europaparlamentet hålls nu i sommar den 9 juni 2024. Europaparlamentet är EU:s direktvalda lagstiftande församling. De 27 medlemsländerna håller val vart femte år för att välja ledamöter av Europaparlamentet som representerar ca 450 miljoner medborgare. Inför valet 2024 har antalet ledamöter av Europaparlamentet ökat till 720 jämfört med 705 tidigare. För Sveriges del ska 21 mandat tillsättas. Vid det senaste valet 2019 fick KD 8,62% och vi har för närvarande två mandat i parlamentet.

Debatten om den Europeiska Unionen domineras ofta av två olika ytterlighetspositioner. Den ena positionen grundar sig i en fientlighet gentemot EU, och betraktar det europeiska projektet och gemensam europeisk lagstiftning som något destruktivt i sig självt. Den andra positionen ser EU som svaret på alla problem, vilket i förlängningen leder till ambitioner om en europeisk federation. Båda dessa ståndpunkter är i grunden fel väg framåt, både för Sverige och för EU.

Kristdemokraterna ser EU-politiken ur ett annat perspektiv. Unionen grundades mot bakgrund av andra världskrigets fasor av kristdemokrater, med kristna värderingar som riktmärke. Vi ser vad EU har betytt historiskt och vi förstår vikten av ett enat och samspelt Europa i nutid. EU har gett de europeiska nationerna möjligheter att genom handel skapa långvarig fred och ökat välstånd. Genom en gemensam marknad står vi starkare mot konkurrerande ekonomier. Samtidigt är den europeiska gemenskapen mycket mer än ett ekonomiskt eller realpolitiskt samarbete. Unionen bygger i sin kärna på gemensamma värderingar, respekt för demokrati, rättsstatens principer och de mänskliga rättigheterna.

Liselotte Fager (KD)
    Gruppledare

Ladda ner vårt Europapolitiska handlingsprogram där vi presenterar vad vi vill göra under den kommande mandatperioden:

Valprogram 2022