• Debatt: Allaktivitetshuset behövs

safe_image

Varför händer inget med det nedbrunna Allaktivitetshuset i Skäggetorp undrar Catharina Rosencrantz (M) Mikael Larsson (C) Liselotte Fager (KD).

Vi tillsammans med alla ungdomar i Skäggetorp undrar vad som ska hända med Allaktivitetshuset i Skäggetorp. Det har snart gått ett år sedan huset brann ner och ingen verkar veta vad som händer. Det börjar bli bråttom. Det provisorium som är igång i Centrumhuset är en nödlösning i väntan på ett nytt hus.

Allaktivitetshuset var en samlingsplats i Skäggetorp för ungdomar i alla åldrar. Allt från yngre till äldre och blandat med tjejer och killar.

Allaktivitetshuset fyllde en viktig funktion med en mängd olika aktiviteter under samma tak. Branden var en stor tragedi, men öppnade också möjligheten att bygga något ännu bättre. Men just nu står allt stilla. Det utreds. Det pratas om detaljplaner för Skäggetorp. Det diskuteras att verksamheten ska utvecklas med ytterligare föreningar och verksamheter. Det är bra. Men varför händer ingenting? Vi ser allvarligt på detta. Vi behöver verksamheten i Allaktivitetshuset!

Vi anser att det är jätteviktigt att fatta beslut om ett nytt hus, för att få igång verksamhet i ett nytt Allaktivitetshus. Från beslut till färdigt hus tar det ändå närmare två år och det har redan tagit för lång tid sedan det brann ner.

Vi anser att den nya majoriteten nu måste ta sitt ansvar och i väntan på ett nytt hus ger verksamheten tillfälliga lokaler i baracker för att så fort som möjligt få igång verksamheten. De nuvarande lokalerna i Centrumhuset var tänkt som en kortsiktig lösning och fungerar inte i väntan på ett nytt hus. Vad väntar S, MP och FP på? Vi tycker att det är dags att de tar sitt ansvar och ser till att ge besked till alla som undrar när vi får ett nytt Allaktivitetshus? Ett nytt hus med ännu bättre verksamhet, som tar hänsyn till vad ungdomar, vuxna och föreningar vill se i det nya huset, som ser framåt i dialog med boende och ungdomarna i Skäggetorp. De vet bäst, bara någon lyssnar. Allaktivitetshuset brann ner – låt inte verksamheten och all drivkraft som fanns där brinna inne.

Catharina Rosencrantz (M) Mikael Larsson (C) Liselotte Fager (KD).