• Kristdemokraterna firar 60 år

Alf Svensson

Idag firar Kristdemokraterna 60 år. Kristen Demokratisk Samling (KDS) bildades den 20 mars 1964. Partiet ville då få in kristna värderingar i politiken när övriga samhället gjorde allt för att göra upp med tidigare generationers värderingar. Man arbetade hårt för att ta sig in i riksdagen, men det blev en lång kamp. Först 1985 kom dåvarande partiledaren Alf Svensson in i riksdagen genom ett samarbete med Centern. 1991 kom partiet in i riksdagen av egen kraft och direkt in i regeringen Bildt. Partiet har sedan dess suttit med i alla borgerliga regeringar.

Kristdemokratin i Europa växte sig stark efter andra världskriget som motreaktion till nazism. Vi är stolta över vår historia som vilar på två ben; den europeiska antinazistiska och den svenska folkrörelsebakgrunden. Ute i Europa är kristdemokratin större än i Sverige, vårt systerparti CDU har exempelvis styrt Tyskland under många år. I Europaparlamentet är vår partigrupp EPP den största gruppen.

Foto: Alf Svensson håller tal under ett besök i Johanneskyrkan, Linköping den 16 mars 2024.