• Kristdemokraterna delar ut vitsippspriset

Kristdemokraterna i Linköpings kommun delar årligen ut ett ”Vitsippspris” för att uppmuntra och uppmärksamma positiva företeelser i vårt närsamhälle oavsett om de sker i det tysta eller i strålkastarljuset.  Vitsippspriset har sin utgångspunkt från den fina vårblomman vitsippan som också är symbolen för Kristdemokraterna. Vitsippspriset delas ut för gärningar gjorda i denna anda och är avsett som en uppmuntran och ett erkännande till någon enskild eller organisation som har uträttat något utöver det vanliga.

• Civilsamhället gör fantastiska insatser i den pandemi vi befinner oss i, som kommunalråd för Kristdemokraterna i Linköping är det en ära att få dela ut vitsippspriset till Linköpings domkyrkopastorat och uppmärksamma deras arbete med mathjälpen, säger Denisé Cassel, kommunalråd för Kristdemokraterna i Linköping.

Årets pristagare är Linköpings domkyrkopastorats initiativ Mathjälpen, som innebär att erbjuda hjälp med inköp och hemleverans av matvaror och receptfria mediciner. Målgruppen är personer i riskgrupper som saknar möjlighet att få hjälp av närstående, och som inte har hemtjänst eller kan använda andra lösningar – till exempel inköp via internet.

• Det är roligt att få uppmärksamma ett initiativ som hjälpt människor i riskgrupp. Vitsippspriset är en möjlighet för oss som parti att visa vår uppskattning till människor och organisationer som gör det lilla extra för sina medmänniskor, säger Johan Häggblom. Ordförande för Kristdemokraterna i Linköping.