• ”Långsiktighet” liknar allt mer en långbänk

safe_image

Svar till Jakob Björneke (S) och Evelina Alsén (MP), 12/5.

ORDET FRITT Allaktivitetshuset brann ner förra sommaren. För snart ett år sedan. Det var med sorg och bestörtning vi såg askhögen. En enda del stod kvar. ”Kärlek och respekt” den mosaik som Skäggetorpsungdomarna hade skapat överlevde symboliskt nog branden.

Barn- och ungdomsnämnden drev huset som en långsiktig satsning och med en ambition att utveckla verksamheten vidare. Huset är unikt i Linköping med sin blandning av aktiviteter och samarbeten med föreningar och frivilliga. Jakob Björneke (S) och Evelina Alsén (MP) skriver i sitt inlägg (12/5) mycket om behoven av satsningar i våra utsatta stadsdelar i form av sommaraktiviteter. Barn- och ungdomsnämnden har satsat stort på sommaraktiviteter genom åren i våra utsatta stadsdelar. Det har varit långsiktiga satsningar i samarbete bland annat med föreningar. Det är inget nytt. Förra sommaren satsade vi dessutom 10 miljoner kronor i extra sommarinsatser.

Men nu handlar det om Allaktivitetshuset. Vi efterlyser beslut. Ungdomarna i Skäggetorp vill ha besked. Man har anställt en samordnare som ska arbeta strategiskt. Vi anser att det är färdigutrett, det som saknas är politiska beslut snarare än fler kommunala tjänstemän.

Vi behöver besked om det överhuvudtaget blir ett nytt Allaktivitetshus och under tiden behövs en satsning på en bra verksamhet i ändamålsenliga lokaler stället för, som Björneke (S) och Alsén (MP) skriver, ”tillfälliga lösningar”. Risken är uppenbar att denna ”tillfälliga lösning” blir kvar flera år. Det behövs en bra verksamhet nu, och det behövs lokaler för det nu. Ju längre det dröjer desto längre bort ligger det nya Allaktivitetshuset. Om det nu ens blir något? Det är det vi undrar. Det verkar som ”långsiktigheten” snarare blivit en långbänk?

Catharina Rosencrantz (M)

vice ordförande barn- och ungdomsnämnden

Mikael Larsson (C)

ledamot barn- och ungdomsnämnden