• Linköping behöver en slöseriombudsman

Kristdemokraterna i Linköping har idag lämnat in en motion till kommunfullmäktige om att inrätta en slöseriombudsman i kommunen. Linköping börjar bli känt som kommunen där inget prestigeprojekt är för dyrt för att skicka notan till skattebetalarna.

– Istället för att bygga Sveriges dyraste skola borde vi försöka säkra Sveriges bästa skola. Istället för att bygga Sveriges dyraste badhus och lägga 40 miljoner på elcyklar vill vi prioritera exempelvis satsningar i förskolan och äldreomsorgen. Det oansvariga hanterandet av skattemedlen går ut över nödvändiga satsningar inom välfärdens kärna, säger Kristdemokraternas kommunalråd Sara Skyttedal.

Tidigare har kalkyler från SKL har indikerat ett betydande gap mellan kommunsektorns tillgängliga resurser och vad som krävs för att den ska klara sina åtaganden. Kristdemokraterna vill nu säkerställa att skattemedel går till välfärd och kärnverksamhet.

– Kristdemokraterna presenterade redan förra året en budgetmotion där vi visade att det är möjligt att både sänka skatten rejält samtidigt som vi prioriterade kommunens huvudsakliga uppdrag. Vår kommun lägger exempelvis dubbelt så mycket per capita på central förvaltning som lågskattekommunen Solna. Vi behöver banta byråkratin och minska utgifterna för PR och marknadsföring. Välfärden står inför enorma prövningar i närtid och det krävs ett starkt ledarskap för att sätta stopp för svinnet och prioritera exempelvis utbildning, äldreomsorg och förskola, avslutar Skyttedal.

Läs hela motionen här.

För mer information kontakta gärna:

Sara Skyttedal (KD)

Kommunalråd