• Öppet brev till Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Liberalerna i Linköping

Som representanter för våra tre partier så är vi glada att konstatera att det under lång tid funnits en bred politisk uppslutning i Linköpings kommun om vikten av ett miljö- och klimatarbete. Att ni i Koalitionen tagit vid Alliansens arbete med ett koldioxidneutralt Linköping är positivt och viktigt.

När vi lade fast kommunens klimatambitioner under förra mandatperioden så var vår ambition att dra nytta av den enighet som finns, genom att involvera alla i arbetet. Tillsammans kan vi åstadkomma mer än om vi genomför åtgärder med snäva politiska majoriteter.

Under det senaste halvåret har vi varit oense mellan majoritet och opposition om det kloka i att under de i dag rådande förutsättningar göra en storsatsning på vindkraft. Det har resulterat i ett onödigt låst läge, trots att vi i grunden är överens om den politiska ambitionen. Vi vill därför bjuda in er till samtal om hur vi gemensamt kommer vidare.

Linköping förtjänar en samsyn när det gäller miljö- och klimatarbetet. För att knyta upp de låsningar som finns är vi från våra tre partier beredda att släppa vårt ursprungliga förslag om ni från koalitionens tre partier är beredda att göra samma sak. I en dialog mellan våra sex partier borde vi kunna hitta varandra i hur vi utvecklar Linköping, slår vakt om linköpingsbornas gemensamma resurser och genomför investeringar som för oss närmare ett klimatsmart Linköping.

Vi ser fram emot ert svar och hoppas att vi gemensamt kan komma vidare.

Linköping den 2 juni 2016

Christian Gustavsson, Moderaterna