• Politikens uppgift är att fånga upp bra idéer från medborgare

bergrummet

Correns ledare (4 nov) tar upp vår motion om att utveckla bergrummet i Trädgårdsföreningen. Ledaren gillar idén, men kritiserar att vi som politiker lägger förslaget.

En viktig egenskap för politiker är att lyssna på medborgare. Bra idéer som kan bidra till att utveckla kommunen eller regionen, är vår uppgift att föra in i den politiska processen.

Ett område med stor betydelse för att stärka Linköping och Östergötland, är besöksnäringen, som är den snabbast växande näringen i landet. Nya företag startas och nya jobb skapas. Ofta för unga som får sitt första jobb, och nya svenskar som får en lättare väg in i samhället.

Linköping har förr inte setts som en turiststad, men även vår stad har fått del av den växande besöksnäringen. Antalet gästnätter har ökat varje år sedan 2004, vilket är ett bra mått på turism. Besöksnäringen gav 2014 en dryg miljard i intäkter till Linköping. För politiker som vill ta ansvar för kommunens och regionens utveckling, är besöksnäringen ett område, där det är särskilt viktigt att fånga upp bra idéer.

Idén att utveckla bergrummet i Trädgårdsföreningen till konsertlokal, har vi fångat upp från mer än en medborgare. Vi har föreslagit en utredning. Ett möjligt resultat som vi gärna ser är att en privat entreprenör får i uppdrag att utveckla bergrummet. Men innan vi är där, måste kommunen som äger och förvaltar Trädgårdsföreningen, utreda frågan. För att en utredning ska ske är det bra med ett politiskt initiativ.

Correns ledare tycker att vi politiker ska ”bliva vid vår läst” och inte ägna oss åt ”partyprojekt”. Att utveckla besöksnäringen genom en ny konsertlokal i bergrummet, hoppas vi leder till partystämning bland linköpingsbor och besökare från när och fjärran. Men framförallt till nya företag och nya jobb som ger ökade skatteintäkter till vår gemensamma välfärd!

Andreas Ardenfors (KD)
    Per Larsson (KD)