• Sara Skyttedal är nomineringsgruppens förslag

Kristdemokraterna i Linköping står i begrepp att välja nytt kommunalråd. Vårt nuvarande kommunalråd, Andreas Ardenfors, meddelade i juni att han tackat ja till en tjänst i Stockholm och därför ville avsäga sig kommunalrådsuppdraget från 1 oktober 2016.

I enlighet med Kristdemokraternas stadgar och arbetsordningen för Kristdemokraternas kommunpolitiska arbete i Linköpings kommun, är det styrelsen som har uppgiften att fatta beslut om fördelningen av förtroendeuppdrag (som exempelvis kommunalrådsuppdraget). Under föregående mandatperiod (2010-2014) valde dåvarande kommunalråd att avsäga sig uppdraget. När efterträdaren då valdes, var det styrelsen som fattade beslutet. Enligt den lokala arbetsordningen för Kristdemokraterna i Linköping görs ett undantag i det skede när samtliga förtroendeuppdrag ska fördelas direkt efter ett val. Då ska en särskild nomineringsgrupp väljas, som ska lägga fram sitt förslag inför ett extra årsmöte (medlemsmöte), som fattar beslut.

När partiavdelningens styrelse var samlade till ett extra styrelsemöte fredag 1 juli i år, beslutade styrelsen att i den nu aktuella valsituationen lyfta upp beslutet till ett extra årsmöte (medlemsmöte). Det är naturligtvis möjligt för styrelsen att på det sättet lyfta beslutet till en ”högre” nivå, även om det egentligen enligt stadgar och arbetsordning hade räckt med att valet gjorts genom ett styrelsebeslut.  Styrelsen beslutade följaktligen också att utse en nomineringsgrupp, med uppdraget att lägga fram förslag till nytt kommunalråd inför beslut vid det extra årsmötet.

Dagen efter styrelsemötet, lördag 2 juli, sändes e-post ut till medlemmarna i Linköpings partiavdelning, med information om Andreas Ardenfors avsägelse, om styrelsens beslut om val av nomineringsgrupp och kallande till extra årsmöte samt en uppmaning att antingen nominera lämpliga personer till uppdraget, eller själv anmäla intresse.

När nomineringstiden var avslutad påbörjades nomineringsgruppens arbete på allvar. Efter flera möten, antingen på plats på Kristdemokraternas kansli i Linköping, eller via telefonmöte och åtskilliga mailkontakter, hade arbetsprocessen 15 augusti lett fram till ett slutligt, enigt förslag – Sara Skyttedal.

Förslaget presenterades för medlemmarna i partiavdelningen via ett e-postutskick och för östgötska medier vid en presskonferens. Båda händelserna inträffade samtidigt, strax efter kl 11.00 fredag 19 augusti.

Alla medlemmar har naturligtvis rätt att ha synpunkter på det officiella förslaget från nomineringsgruppen, och det finns alla möjligheter att i samband med det extra årsmötet 7 september lägga fram alternativa förslag, som ställs mot nomineringsgruppens förslag.

Vi vill dock understryka att det finns en nomineringsgrupp som lagt fram ett officiellt förslag till nytt kommunalråd. Helt i enlighet med stadgar och arbetsordning.

Arbetsutskottet för partiavdelningens styrelse, Kristdemokraterna i Linköping