Riksdagsledamöter på besök!

Nu har du chansen att ställa, inte bara en utan två, riksdagsledamöter mot väggen! Måndag 2 maj kl. 18.30 är du välkommen till Sveasalen i Leksand (Sveagatan 4).

Annika Eclund från Tibro, sitter i riksdagens utbildningsutskott
och är Kristdemokraternas talesperson i skolfrågor.
annikaeclund_2355
Lars-Axel Nordell från Örebro sitter i riksdagens miljö- och jordbruksutskott och är bl.a. engagerad i frågor som rör alkohol- och drogpolitik samt IT- och tolktjänster.
larsaxelnordell_1

Lyssna på talarna och passa på att ställa dina frågor! Vi bjuder på fika.
Info: Jan Danielsen tel. 070-427 71 52, jan.danielsen@kristdemokraterna.se

Välkommen! / Kristdemokraterna i Leksand

Ett Europa i sorg…

Hej Kristdemokrater i Leksand!

Vet inte helt hur jag ska reagera på dom nya terrorattacken i Bryssel. Ibland känns det nästan som om det börjar att bli normen i världen. Mina tankar går självklart till offrens familjer. Mina tankar går kring att säkerhet nu sannolikt kommer att stramas åt ytterligare och att Schengen- och EU-samarbetet återigen sätts på prov. Att krafter som är emot att vi ska hjälpa människor på flykt blir mera högljudda och att vi får ett kallare samhälle.

Jag vet inte hur vi någonsin ska kunna skydda oss mot detta och fortsätta ha vår fria rörlighet. Jag vet inte hur vi ska agera för att stoppa terrorister och samtidigt fortsätta ha vår humanism och medmänsklighet för människor som tvingats på flykt kvar. Men jag ser frihet och medmänsklighet som det viktigaste vi har, något som måste fortsätta definiera vilka vi är och vad vi står upp för.

Hälsningar, Jan Danielsen, ordförande

Ett händelserikt Riksting

För en vecka sedan höll Kristdemokraterna sitt Riksting i Västerås. Med i Daladelegationen fanns både Per Wiman och Jan Danielsen från Leksands lokalavdelning.
Det blev ett händelserikt riksting, med många viktiga frågor. Inte minst bör nämnas att Kristdemokraterna, efter förhandlingar, har antagit nya stadgar och principprogram. Bland alla motioner som debatterades kan nämnas att KD antog en Dalamotion om att partiet skall verka för att arbetsmiljölagen skall gälla även för förskolor och fritids. Partiet fick även uppmärksamhet för att vi tog ställning för att gå med NATO.
Mest uppmärksammades nog partiets Riksting i media för att vi beslutade att lämna DÖ (Decemberöverenskommelsen). DÖ har varit hämmande för den politiska debatten, har styrt politiken i en kraftig vänstersväng, och har varit svår att försvara gentemot våra väljare. Det var glädjande att se en nytänd och kraftfull opposition i partiledardebatten direkt efter DÖ:s fall.
Att vi lämnat DÖ betyder inte att KD tänker sluta ta ansvar eller att vi tänker börja samarbeta med SD. Det betyder att vi kraftfullt kan driva våra frågor och att Regeringen måste samarbeta och förhandla istället för att agera som om dom hade egen majoritet.
Kristdemokraterna fortsätter att stå upp för dom små gemenskaperna. Valfrihet för familjer, gåvoavdrag, en jobbpolitik som hjälper unga och invandrare att ta sig in på arbetsmarknaden, samt en flykting- och integrationspolitik med hjärta och hjärna är frågor som Kristdemokraterna kommer att jobba hårt för i Sveriges Riksdag.

Valseminarium

Idag fick vi medlemmar möjlighet att delta vid ett inspirerande valseminarium på Siljansnäs Hotell.

Sakarias Winberg, vår gruppledare i kommunfullmäktige, gick igenom vår valplattform och beskrev våra 3 kärnfrågor inför kommunvalet i höst. Dessa frågor har vi behandlat och lyft fram under våren vid våra politikträffar.

Dagens hedersgäst Göran Sydhage berättade målande om hur man bör agera vid olika situationer under kommande valkampanjer. Något mycket tänkvärt som framfördes var att vi har bara en mun att tala med men två öron att lyssna med.

Vår lokalavdelningsordförande Jan Danielsen berättade vidare om upplägget för bemanning av valstugan samt de aktiviteter som vi kommer att ha i sommar och fram till valet den 14 september.

Kristdemokraterna 50 år

Det är idag 50 år sedan partiet bildades då med namnet Kristen Demokratisk Samling (KDS). Den 20 mars 1964 är det datum som man träffades i Stockholm och beslöt att bilda partiet. Men redan dagen innan, den19 mars, bildades den första lokalavdelningen i Siljansnäs.