• Kristdemokraterna i Linköping söker politisk sekreterare (40%)

pol-sek-annons

Kristdemokraterna i Linköping är i opposition under perioden 2015-2018. Vi ingår i ett samarbete tillsammans med Moderaterna och Centerpartiet. Vår fullmäktigegrupp består av Sara Skyttedal (gruppledare), Liselotte Fager, Per Larsson, Magnus Engström, Yvonne Svalin samt ersättarna Magnus Landberg och Berit Lehner. Kristdemokraternas arbetslag i stadshuset i Linköping består av gruppledaren och den politiska sekreteraren.

Vi söker en politisk sekreterare på deltid med 40-procents tjänstgöringsgrad för att arbeta med att ge gruppledaren, fullmäktigegruppen samt övriga kristdemokratiska förtroendevalda politiskt stöd. Arbetet innebär att biträda gruppledare och förtroendevalda i deras arbete, t ex utarbeta förslag till debattartiklar, interpellationer och motioner. Ansvara för presskontakter, massmedie- och omvärldsbevakning. Du skriver pressmeddelanden, artiklar och insändare. Uppdatering av hemsida och sociala medier är en del av arbetet. I arbetet ingår också att ha kontakter med väljare, organisationer, kristdemokrater med förtroendeuppdrag i Linköping och partimedlemmar.

Du ansvarar även för organisation/kontakt mot lokalavdelningens styrelse.

Planera och kalla till sammanträden med kommunpolitiska politiska gruppen samt vara
    protokollssekreterare. Inför gruppsammanträdena utarbeta förslag till yrkanden, frågor,
    interpellationer och motioner. Biträda ledamöter i kommunfullmäktige och nämnder i framtagning av beslutsunderlag. Att tillsammans med gruppledare svara för såväl den interna som externa informationen.

Vi söker dig som har ett stort politiskt intresse och som är initiativrik, utåtriktad och van att arbeta under tidspress. Du är en god skribent. Du skall vara analytisk, resultatinriktad och kunna arbeta självständigt. För tjänsten krävs att du delar de kristdemokratiska värderingarna. Som sökande måste du vara samarbetsinriktad och tycka om att ge service samt ha lätt för att snabbt sätta dig in i nya frågor. Arbetet kräver förmåga att ta egna initiativ och att planera sin egen tid utifrån specifika mål. Möjligheten att själv påverka och utveckla tjänst och arbetssätt är stor. Du har förståelse för och helst erfarenhet av den politiska tjänstemannens roll och har god förmåga att uttrycka dig i tal och
    skrift. Relevant universitetsutbildning är meriterande.

Arbetet är förlagt till Linköpings Stadshus. Arbetet sker företrädesvis dagtid, kontorstid men kvällsarbete och helgarbete förekommer. Förordnandet börjar som en provanställning, med möjlighet till förlängning till och med den 31 december 2018. Tillträde enligt överenskommelse.

Frågor om anställningen ställs till gruppledare Sara Skyttedal, sara.skyttedal@kristdemokraterna.se eller telefon 013-20 61 08.

Ansökan med CV och referenser ska vara oss tillhanda senast den 24 november 2016.

Du kan också bli ombedd att lämna skriftligt arbetsprov. Intervjuer sker löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag.

Skicka ansökan på e-post till linkoping@kristdemokraterna.se