• Pressmeddelande: Bättre skolresultat med fysisk aktivitet

Läs motionen som PDF här.

Elever som motionerar mår inte bara bättre, de lär sig mer också. Daglig fysisk aktivitet i skolan ger en rad positiva effekter som förbättrad koncentrationsförmåga, förbättrad förmåga att lösa problem och som en följd även bättre betyg. Catharina Rosencrantz (M), Lars Vikinge (C) och Liselotte Fager (KD) lämnar idag in en motion till kommunfullmäktige där de vill att det ska finnas fysisk rörelse på schemat varje skoldag.

I USA och runt om i Sverige, bland annat i Valdemarsvik, har det genomförts olika projekt där skolor har fokuserat på mer fysisk aktivitet för eleverna. Man har då kunnat se en tydlig förbättring i elevernas läsförståelse, koncentrationsförmåga och tydliga framsteg i de teoretiska ämnena.

– Vi vill med vår motion att eleverna i Linköping ska erbjudas goda förutsättningar till förbättrade och jämlika skolresultat och bättre hälsa och då är daglig fysisk aktivitet en del säger Catharina Rosencrantz (M), vice ordförande i barn- och ungdomsnämnden.

– På de skolor, både i grundskola och på gymnasienivå, där man arbetar på detta sätt har man också kunnat se att mobbning och bråk minskat betydligt vilket skapar en tryggare skolmiljö för alla, säger Liselotte Fager (KD), ledamot i barn- och ungdomsnämnden.

– I vuxen ålder är det svårt att ändra levnadsvanor. Har man däremot redan som barn vant sig vid daglig fysisk aktivitet är chansen avsevärt större att man fortsätter med det som vuxen. Här spelar skolan en viktig roll för att kompensera de barn och ungdomar som inte har egna förebilder, avslutar Lars Vikinge (C), vice ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

För mer information eller frågor kontakta gärna:
    Catharina Rosencrantz (M)

Liselotte Fager (KD)