• Sara Skyttedal föreslås bli nytt kommunalråd för Kristdemokraterna i Linköping

74792

Sara Skyttedal, förbundsordförande för Kristdemokratiska Ungdomsförbundet, och en av Kristdemokraternas mest profilerade politiker, föreslås bli nytt kommunalråd för Kristdemokraterna i Linköping, efter Andreas Ardenfors, som lämnar för en ny tjänst i Stockholm.

– Vi är mycket glada att kunna föreslå en person som har lång erfarenhet av att arbeta för Kristdemokraterna på olika nivåer, har svårslagen kompetens när det gäller kontakter med traditionella och sociala medier och är en van debattör i en lång rad olika politiska frågor. Vi har samtidigt mött en person som visar stort engagemang och ambition när det gäller att ta i tu med Linköpingspolitiken och bli Linköpingsbo!, kommenterar Per Larsson, ordförande i nomineringsgruppen för Kristdemokraterna i Linköping.

– Vi har sökt en person som kan bidra med en tempoökning i vårt lokala politiska arbete i Linköping, och samtidigt leda en politikutveckling med sikte på valet 2018. Sara Skyttedal är den personen!, fortsätter Per Larsson.

Kristdemokraternas medlemmar i Linköping ska ställning till nomineringsgruppens förslag vid ett extra årsmöte onsdag 7 september, och tillträde är planerat att ske 1 oktober, efter formellt val i kommunfullmäktige 27 september.

– Det känns oerhört hedrande att ha fått nomineringsgruppens förtroende att föreslås som nytt kommunalråd i Linköping. Det är ett tungt ansvar att leda Kristdemokraternas arbete i Sveriges femte största kommun och med bara två år kvar till valet 2018 kommer det bli en intensiv period i opposition, säger Sara Skyttedal.

– Jag känner självklart stor ödmjukhet inför uppdraget. Jag kommer till Linköping som nyinflyttad, med mina kommunpolitiska erfarenheter från annat håll i landet. Utifrån det kommer det så klart vara en utmaning att introduceras i Linköpings politiska verklighet. Om jag får partiets förtroende är min ambition att arbeta nära lokalavdelningens medlemmar och kommuninvånarna för att bygga en stark plattform för arbetet i opposition de kommande två åren, men också för att arbeta fram en vass reformagenda inför valet. Linköping är en stad med spännande förutsättningar och med kommunalrådsuppdraget följer en rad utmaningar som jag ser fram emot att arbeta med, fortsätter Skyttedal.