• MED KÄRLEK FRÅN SKÅNE TILL UKRAINA!

Gustaf Hamilton, vår medlem i Byggnadsnämnden och Region Skåne, berättade vid vårt medlemsmöte i oktober om sin resa som kartläsare  i en hjälpsändning till  Ukraina.

En lastbilpå 20 ton,  laddad med sjukvårdsutrustning från Region Skåne,  körde 160 mil från Rostock via Ungern och Rumänien till  Ukraina i augusti.  Destinationen  låg i Rumänien i en liten gränsstad . Resan startade i Trelleborg och var ganska utmanande i takt med att  vägarna i Rumänien blev allt lerigare och svåra att ta sig fram på.

Google Maps fungerade inte, utan man måste ha färska kartor för att hitta körbara vägar. Men man klarade av strapatserna!  Efter några dagar var man framme och kunde leverera lasten direkt i händerna på dem som skulle ta hand om  allt.

I gränsstaden finns en mottagarorganisation som heter Johaniterhjälpen ( del av Johanniterorden). Denna organisation har här en logistikhub till vilken mängder av skänkta och efterfrågade varor och produkter koncentreras. Hit kommer exempelvis allt från blommor till diselelverk. Denna organisation driver två barnhem i Ukraina och har i Ukraina ett antal mindre mottagningsplatser till vilka sedan , efter beställningar från huvudhubben  materialet med egna små lastbilar körs ut.
    .

”Vi hade med oss i den sponsrade lastbilen från Scania 8 ton. 6 ton sjukvårds kläder ( handskar, operationsrockar, tofflor, skjortor , mössor ) samt två ton energidrycker( efterfrågade av deras militära försvar) Alla som tog emot gåvorna fick identifiera sig med id kort och varorna kom utan mellanhänder fram till sjukhus och andra mottagare.”
    .
      Man opererar i tält klädda med kamouflage så att drönarna inte hittar dem. Alla sjukhus med rött kors på taket bombas direkt  – Ryssland bryter, som alla vet, mot alla internationella konventioner om hur man får föra krig.
    .

Förutom att vägarna var en utmaning var också maten det. Längs hela vägen serverades korv i alla varianter till frukost och middag. Det var korv med lokal anknytning, det var korv i alla former. Föredragshållaren avstår från korv under överskådlig tid framåt, kunde man ana. Hela resan tog 6 dagar.

.Reseskildringen berörde oss som lyssnade.  Tänk så mycket frivillorganisationerna bidrar till i det tysta, utan att någon gång få  medias uppmärksamhet. Och tack till Region Skåne som hjälpte till att fylla lastbilen!

.

Vill någon skänka något till Johanniterhjälpen så klicka på länken nedan

Läs mer om Johanniterhjälpen här