• Kristdemokraterna i Sveriges regering

Kristdemokrater i regeringen

Nu är äntligen regeringen och dess ministrar utsedda. Kristdemokraterna har sex statsråd i regeringen och det är vi oerhört stolta och glada över. Nedan följer en presentation, där vi går från vänster till höger på bilden här ovanför.

Erik Slottner är Civilminister i Finansdepartementet. Han är 42 år och har varit ledamot i Stockholms kommunfullmäktige samt äldre- och trygghetsborgarråd i Stockholms stad. Han var förbundsordförande för Kristdemokratiska ungdomsförbundet (KDU) 2004-2005. Erik har arbetat som sakkunnig i riskdagen på Kristdemokraternas parti- och riksdagskansli, där han arbetade med frågor inom utbildningsutskottet och kulturutskottet.

Acko Ankarberg Johansson är Sjukvårdsminister i Socialdepartementet. Hon är 57 år och har varit ordförande i socialutskottet i riksdagen sedan 2018 och innan det var hon partisekreterare. I Jönköping har hon bland annat varit ordförande för kommunstyrelsen. Hon har verkat inom Beredning för samhällsbyggnad och även varit utredare för det fria valet inom äldre- och handikappomsorgen. Hon har också varit styrelseordförande för Trafikverket. Acko har en bred kunskap och erfarenhet inom vård- och omsorgspolitken.

Jakob Forssmed är Socialminister för folkhälsa, idrott och civilsamhälle samt chef för Socialdepartementet. Han är 47 år och har sedan 2014 varit Kristdemokraternas ekonomiskpolitiska talesperson samt förste vice partiordförande under Ebba Busch sedan 2015. Under 2006-2014 var Jakob statssekreterare i samordningskansliet på statsdådsberedningen. Han har även varit förbundsordförande för KDU. Han har varit riksdagsledamot sedan 2014 och suttit i Finansutskottet och Krigsdelegationen.

Ebba Busch är vice statsminister, Närings- och energiminister samt chef för Energi-, klimat- och näringslivsdepartementet. Ebba är 35 år och har varit partiledare sedan 2015. Innan det ansvarade hon för äldrefrågor i Uppsala. Hon har även praktiserat i Europaparlamentet, säsongsarbetat som utomhusmålare i fem år samt studerat Freds- och konfliktkunskap vid Uppsala universitet.

Peter Kullgren är Landsbygdsminister som inkluderar jordbruk, skog och jakt samt chef för Landsbygds- och infrastrukturdepartementet. Han är 41 år och har sedan 2018 varit Kristdemokraternas partisekreterare. Peter har ett brinnande intresse för att svenskt lantbruk och jordbruk ska komma riktigt på fötter och öka Sveriges självförsörjning.

Andreas Carlsson är Infrastruktur- och bostadsminister i Landsbygds- och infrastrukturdepartementet. Han är 35 år och är rättspolitisk talesperson för Kristdemokraterna, där han även varit gruppledare. Andreas har varit riksdagsledamot från 2010 till 2022. 2018-2022 var han vice ordförande i riksdagens justitieutskott. Han har arbetat som journalist och var pressekreterare för Europaparlamentariker Alf Svenssons kontor i Europaparlamentet 2009-2010. Han har varit ledamot i kulturutskottet och suppleant i miljö-, jordbruks- samt näringsutskottet.