• Familjepolitik – hela livet

Vi har ett barnfokus. Det innebär att vi bryr oss om barnens uppväxtvillkor, men i samma andetag säger vi också att ett samhälle måste ta hand om sina äldre. Vi har en familjepolitik som gäller hela livet, under livets alla skiftande förhållande. Vi brys oss om barnfamiljen som ska få livspusslet att hänga ihop, men menar också att trygghet på ålderns dagar är angelägenhet. Ingen ska behöva känna oro för att bli äldre. Då ska tryggheten finnas där. Den ska vi, som samhälle, erbjuda. Därför är det så oerhört viktigt att våra familjer får de rätta förutsättningarna att ge barn och unga den bästa tänkbara starten i livet. När man är ung ska man växa upp med goda värderingar och tränas i respekt och ömsesidighet, solidariet och dela med sig ska utövas i vardagen, självklart ska barnen få öva i att ställa upp för varandra. Det är så vi formar ett samhälle som håller ihop. Det börjar i familjen. Vi kristdemokrater lyfter därför fram familjen i alla tänkbara sammanhang. Det är nog därför som många anser att vi är Sveriges Familjeparti.